اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی هوای تهران ربطی به بنزین تولید داخل ندارد/ اختلاف نرخ ارز، پرسود تر از ارزان بودن خوراک پتروشیمی‌ها

 دولت قبل می توانست بنزین را مانند سالهای جنگ سهمیه ای و کوپنی کند و بنزین کمتر اما با کیفیت و غیر سرطانزا به مصرف کنندگان بدهد.

اکسیژن - در آخرین روز فروردین سال 93 عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص آلودگی بنزین تولید شده در کشور مطالبی را اظهار نمود که ذکر چند نکته را ضروری ساخت. ابتدا بخشی ازسخنان وی را مرور می کنیم و بعد به موارد قابل تذکر می پردازیم.

 شعری مقدم گفت: "با توجه به تحریم ایران در واردات بنزین، چاره‌ای جز کمک پتروشیمی‌ها برای جبران این کمبود در کشور با تولید بنزین نداشتیم".

وی افزود: "همانگونه که در دین ما هر زمان که فردی از گرسنگی به حالت مرگ بیفتد، حتی خوردن چیزهای حرام به حد نیاز لازم می‌شود، در کشور ما نیز همین اتفاق افتاد. آیا دولت باید اجازه می‌داد تا مملکت متوقف شده و از امکاناتی که داریم استفاده نمی‌کردیم؟"

 حال ضمن ادای احترام به جایگاه ایشان در نظام اداری کشور و قدر دانی از تلاشهای مجموعه وزارت نفت در تامین نیازهای اساسی کشور از صادرات نفت و فراهم کردن اعتبارات مالی مورد نیاز مملکت گرفته تا تولید سوخت و صدها محصول و ماده اولیه صنایع داخلی، به ویژه تلاشهای اخیر در ارتقای سوخت، دو نکته را یاد آوری می کنیم.

1- معاون وزیر نفت و بسیاری مقامات دیگر در چهار پنج سال اخیر از ناچار بودن کشور به تولید بنزین غیر استاندارد و آلوده کننده پتروشیمی سخن گفته اند، حال آنکه اساسا چنین چیزی وجود نداشت. همان طور که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هم به درستی اشاره نمود به فرض آنکه تحریمها مانع واردات بنزین مرغوب و استاندارد بوده، دولت آقای احمدی نژاد می توانست بنزین را مانند سالهای جنگ سهمیه ای و کوپنی کند و بنزین کمتر اما با کیفیت و غیر سرطانزا به مصرف کنندگان بدهد. خصوصا آنکه با راه اندازی سامانه موفق کارتهای سوخت در کشور زیر ساخت آن هم وجود داشت.

البته این کار حمل و نقل را دشوار تر می کرد و سختی هایی به مردم تحمیل می نمود اما در هر حال بهتر ازتولید بنزین نامرغوب و مخلوط کردن آن با بنزین مرغوب و در نتیجه بروز سالانه 80 هزار مورد مرگ ناشی از آلودگی هوا و اوج گرفتن سکته و سرطان و بیماریهای تنفسی در کشور و ورود خسارت اقتصادی به میزان 16 میلیارد دلار در سال بود. در واقع دولت پیشین راهی را انتخاب کرد که در کوتاه مدت بی سر و صدا بود و همه چیز آرام به نظر می رسید اما در میان مدت کشور را با میلیاردها دلار خسارت و چند صد هزار مورد مرگ و میر مواجه نمود و هزاران خانواده را داغدار و گرفتار کرد.

2- استفاده ابزاری از دین و پوشاندن کم کاری و کم تدبیری مسئولان دولت قبل با رنگ و لعاب دینی کار نادرست و ضد دینی است که موجب وهن دین و تضعیف جایگاه آن در اذهان مومنین می شود و بارها از جانب مراجع عظام و علمای دین نکوهش شده است. چرا که در مقوله بنزین و تحریم آن، راه سومی به نام کاهش مصرف و سهمیه بندی در حد رفع اضطرار شهروندان وجود داشت و کشور به اضطرار نرسیده بود که آن را به خوردن غذای حرام (اکل میته) در هنگام گرسنگی شدید تشبیه کنیم. به علاوه اینگونه استدلالها اعتماد عمومی را نسبت به مسئولان دولت تدبیر و امید مخدوش خواهد نمود. لذا بهتر آن است که صادقانه اشتباه بزرگ مسئولان در تولید سوخت معیوب داخلی را بپذیریم تا بتوانیم در رفع آن و جلوگیری از تکرار چنین اشتباهات تاریخی در آینده موفق باشیم.

1393/2/18


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.